April 21, 2010

Milik Siapa sebenarnya??



Tatkala mata melihat kecantikan dan kejelitaan wajah seseorang,hati dengan pantas b’bicara “Waah,cantiknyer..mesti mak ayah budak ni pun cantik..mesti adik kakaknya cantik..mesti bakanya org baik².mesti..mesti..bla..bla..bla..” Pabila memandang kemewahan seseorang, dengan pantas mulut memuji: “ Kayanya si fulan..harta melimpah-ruah, sudah pasti berpangkat besar,bla...bla...bla..” Saat telinga mendengar kesyahduan dan kelunakan suara yangg didendangkan oleh si penyanyi dari lagu² kegemaran, mulut dengan pantas mengungkap:“Aduuhai,sedapnya suara..lemak merdu bak buluh perindu..memang tiada tandingan..bla..bla..bla..”

Demikianlah ragam manusia..sering menilai sesuatu secara melulu tanpa menggunakan akal, sebaliknya sentiasa tertipu dengan pandangan mata.

Fikirkan Siapa sebenarnya Yang Menciptakan kecantikan itu? Siapa Yang Menganugerahkan Kemerduan suara itu? Siapa pula Yang Melontarkan pada kita perasaan untuk menghargai dan memuja semua itu? Hakikatnya semuanya dari ALLAH. Allah Yang Maha INDAH telah Menciptakan keINDAHan..

Justeru,kembalilah pada ALLAH..hanya Dia selayaknya dipuja. Jangan dibiar NAFSU memandu diri..Syukuri nikmat ALLAH,belajar merasai kewujudan ALLAH...InsyaAllah,mg bsama menjadi mukmin yang sebenar² MUKMIN.

3 comments:

  1. ya...ana setuju.manusia suka menilai drp pandangan mata secara melulu tnp menggunakan akal.
    inilah yg menyebabkan kita hampir jauh drNYA...
    THANKS...post yg mendidik jiwa.
    teruskan bertinta

    ReplyDelete
  2. syukran sudi bertandang ke blog saya..

    blog anda indah juga :)

    tenang di sini!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...