May 20, 2011

Jangan Bongkak



Kita selalu rasa kita sudah cukup kuat dan hebat..



Lalu kita bongkak dan sombong dengan kekuatan yang kita miliki kononnya..






Sedangkan Allah Maha Kuat dan Maha Hebat mengatasi segala kekuatan yang kita ada.. Dia berkuasa melakukan apa sahaja yang Dia Kehendaki.. Dia berupaya menghancurkan gunung-ganang, meruntuhkan binaan-binaan yang telah kita bina, menggegarkan bumi, mendatangkan taufan yang memusnahkan dan sebagainya..









Kita sering beranggapan kita sudah kaya.. Punyai rumah besar, kereta mewah, aset berjuta-juta dan segala-segalanya membuatkan kita berasa megah dan angkuh..











Hakikatnya Allah Maha Kaya, Allah punyai langit, bumi, matahari, bulan, bintang dan segala isi yang ada di langit, bumi serta cakerawala..  hatta nyawa dan udara yang kita hirup saban waktu...



Firman Allah yang bermaksud:
"Segala puji tertentu bagi Allah Yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; Dalam pada itu, orang-orang kafir menyamakan (sesuatu yang lain) Dengan Tuhan mereka. Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); Dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembalasan).Dan Dia lah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan, dan ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan." 
                                                                                                                                                                                (Surah al-An'am 6: 1-3)











Kita kerapkali merasa kita sudah cukup bijak, pandai dan pintar sehingga mendorong kita merendah-rendahkan orang lain..






Hakikatnya... Allah Maha Bijaksana.. Allah lah pemilik segala ilmu yang ada di muka bumi ini.. Allah Maha Mengetahui apa yang tersurat hatta yang tersirat di lubuk hati kita..


Firman Allah yang bermaksud:


"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, Walaupun Kami tambahi lagi Dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". 
                                                                                                                                                       (Surah al-Kahfi 18:109)



Oleh itu, marilah kita sama-sama istighfar mohon keampunan dari Allah.. ayuh kita rendahkan hati dan jiwa, kembalilah kepada yang menCipta.. kita bukan siapa-siapa di dunia ini. kita yang mudah lelah, kita yang mudah lemah. dek kerana kekurangan kita, terkadang kita hilang arah tuju, tewas dengan emosi, meraung, menangis dan merungut2 bila di uji.. betapa hina dan buruknyanya kita. 

Hakikatnya, nyawa, wang ringgit, kepandaian, kecerdikan, kecantikan, pangkat dan kuasa bukanlah milik kita secara mutlak. semuanya hanyalah pinjaman buat kita. 

Justeru, banyakkan bersujud kepada-Nya atas nikmat yang tidak ternilai. jadilah hamba yang tahu bersyukur dan 'sedar diri'. sgala yang kita miliki dan kita sayangi bukanlah milik kita, semuanya hanya pinjaman. sampai suatu saat dan tikanya, segala-galanya akan dipulangkan kepada pemilik mutlak iaitu Allah. mudah2an kita tidak menjadi hambaNya yang bongkak dan kufur nikmat.  ameenn.. -_-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...