September 22, 2011

.::HIDUP adalah ANUGERAH::.

Bismillaahirrahmaanirrahim... Assalamu'alaikum WBT..




Kita sering merasakan kehidupan ini semakin hari lebih menyulitkan dan memenatkan bukan? Iyalah!! seiring peningkatan usia maka tanggungjawab juga bertambah.  Kalau kita tidak bijak menguruskan kehidupan, sampai suatu saat akan jd 'fed up', lelah, mahu menangis dan lari ke suatu tempat yg sangat jauh dari kesibukan dunia. Macam2 cabaran, ujian dan manusia yang akan singgah dalam hidup kita. Hakikatnya kehidupan adalah suatu anugerah yang sgt bermakna. Dunia boleh menjadi guru kita dan banyak perkara kita boleh belajar darinya jika kita benar2 menggunakan peluang yang ada. Tetapi apa yang selalu kita dengar: “Oh saya dah terlanjur tua, sudah banyak masa saya terbuang begitu saja, alangkah ruginya, kalaulah masa boleh diundur’’.  Hm.. bila usia semakin senja, merungutlah berbillion kali sekalipun kita tetap xkan mampu dapatkan kembali masa yang telah berlalu. So, what should we do? From now, belajarlah hargai usia dan kehidupan yang kita sedang lalui kini. Pastikan ia benar2 bermakna untuk dikenang dan bermanfaat juga untuk insan2 disekeliling kita jika kita tidak mahu menyesal di kemudian hari. But, how?? Caranya, Hargailah semua nikmat yg Allah berikan. Apa nikmat2nya??

-IMAN, NYAWA, MASA, AKAL, MAKANAN, MINUMAN, KELUARGA, SAHABAT2, WANG RINGGIT dan baaaanyaaak lagi hingga x terhitung.

Kawan2, gunakanlah nikmat2 tersebut dgn sebaik2nya kalau kita benar2 inginkan kehidupan kita menjadi bermakna. Mari jadi hamba Allah yang mensyukuri nikmat dan gunakan segala peluang yang ada. Jom belajar juga untuk  menjadi manusia yang amanah dalam menggunakan nikmat tersebut.

Jangan sedih dan jangan gundah, walaupun sebahagian di antara kita sering rasakan sudah terlambat dan tidak punya waktu, sebenarnya peluang itu tetap terbuka luas untuk kita 'upgrade' kehidupan kita. Cubalah dan terus melangkah. We must be a positive person. Apapun yang berlaku dalam hidup kita, jadikan ianya sebagai tauladan dan kenang ia sbg pengalaman berharga. Dari pengalaman kita akan belajar banyak perkara tentang kehidupan. Alangkah ruginya manusia yang mensia2kan usia dan tidak melakukan apa-apa spjg hayatnya. Sesungguhnya hanya kita saje yang mampu mengubah diri dan kehidupan kita. OK?? Lets GO!! 

Oh ya, Don't worry guys. Try to look forward and forget all problems. May GOD will bless our journey. Insha Allah, today is a better than yesterday and tomorrow will be better than today.

“Rabbana Aatina fid dunya HASANAH, wa fil Aakhiroti HASANAH, wa qinaa ‘azaabannar”:)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...